سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانلود-نرم افزار-فیلم-اخبارروز...http://sefro12.orq.ir/
صفحه نخست               ATOM               عناوین مطالب وبلاگ              نقشه سایت


شاید این عکس یکم قدیمی باشه و اغلب کاربران اینترنت قبلا با این عکس برخورد داشته باشند ولی چند وقت پیش همینطور که من از یکی از فتوبلاگ های بزرگ خارجی دیدن میکردم با کمال تعجب این عکس از بانک وطنی رو دیدم که حسابی هم مورد تمسخر قرار گرفته بود ولی چیزی که جای امیدواری داشت این بود که از اسم ایران نام نبرده شده بود ولی سایت بسیار پر بازدید کننده ای بود و باید بگم که این عکس کاملا جهانی شده!

قصد داشتم لینک اصلی رو برای شما عزیزان بگذارم ولی متاسفانه لینکش رو فراموش کرده ام
در ادامه این مطلب میتونید تصاویر دیگری از عابر بانک های عجیب خارجی و همچنین مشتریان عجیب ترشان را ببینید که از همان فتوبلاگ گرفته شده




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:44 عصر

  آشنایی با سیاره عطارد (Mercury Planet) :

 

دید کلی

   عطارد یا تیر یکی از سیاره‌های زمین‌مانند منظومه شمسی است. این سیاره عطارد یا تیرسیاره نزدیکترین سیاره به خورشید می‌باشد؛ از اینرو دمای سطح رو به خورشید آن ، در روز به 400 درجه سانتیگراد می‌رسد. در این دما سرب هم ذوب می‌شود. اما از آنجایی که این سیــاره جو ندارد و نمی‌توانــد گرما را نگــه دارد ، دمای شب و روز آن تفاوت زیادی با هم دارند. شب‌ها دما افت می‌کند و احتمالا تا 200 درجه سانتیگراد پایین می‌آید.

   همان گونه که یک رخ از کره ماه همیشه رو به زمین است ، یک رخ از عطارد نیز به حالتی ابدی رو به خورشید و رخ دیگر آن پشت به خورشید است؛ و همین امر سبب شده است تا قسمت پشت به خورشید عطارد همیشه بسیار سرد باشد.

   عطارد که کوچکترین سیاره‌ی منظومه شمسی است ، فاقد قمر می‌باشد. این سیاره تنها اندکی از کره ماه بزرگتر است؛ اما علیرغم اندازه کوچکی که دارد ، از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار می‌باشد.

   عطارد تندروترین سیاره? منظومه خورشیدی است ، که با سرعتی حدود 48 کیلومتر بر ثانیه ، هر 88 روز یک بار خورشید را دور می‌زند. از اینرو سیاره‌ای گریزپا بوده که دیدنش آسان نیست. شاید به همین دلیل است که ایرانیان باستان ، آن را تیر نامیده و در یونان پیک خدایان یا مرکوری لقب گرفته است.

   به اعتقاد یوهان مرسیه ، رئیس دانشکده علوم اختری دانشگاه پاریس ، در مقاله‌ای که در اواخر سال 2009 منتشر شد ، احتمالا سیاره عطارد یکی از ماه‌های سیارات داخلی منظومه خورشیدی بوده ، که از گرانش مادر خود جدا شده و به دام خورشید گرفتار گشته است.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  کهکشان راه شیری (Milky Way Galaxy) :

 

مقدمه

   در شبی تاریک و صاف ، ستارگان چنان می‌درخشند که گویی می‌توان با دست آنها را لمس کرد. در واقع بیشتر ستارگان قابل دید برای چشم غیر مسلح ، در محدوده یک هزار سال نوری واقع هستند. گذشته از ستارگان چشمک‌زن ، نواری مـه‌مانند و کم نور در سرتاسر آسمان کشیده شده است ، که به آن راه شیری می‌گوییم. این مه حفره‌فام ، ده‌ها هزار سال نوری با ما فاصله دارد. اگر با دوربین دو چشمی یا تلسکوپ کوچک به آن نگاه کنیم ، به صورت اجتماع انبوهی از هزاران هزار ستاره‌ی کم نور دیده می‌شود. اگر چه این ستارگان بسیار دور دست هستند ، ولی مجموع نور آنها را می‌توان با چشم دید.

 

کهکشان راه شیری

   کـَهـکـِشان راه شیری نوار شیری رنگی است که در شب‌های تیره در نواحی بدون آلودگی نوری در آسمان دیده می‌شود. این نوار در حقیقت مکان هندسی ستارگان تشکیل‌دهنده قرص کهکشان ما است که در آسمان به صورت دو بعدی دیده می‌شود.

   این کهکشان ، یک کهکشان مارپیچی و متناهی است که بخشی از گروه کهکشان‌های همجوار می‌باشد. کهکشان راه شیری یکی از میلیاردها کهکشان در جهان است. نام آن ترجمه‌ی کلمه? لاتیـــن Via Lacetea است و دلیل این نامگذاری دیده شدن نواره‌ی کمرنگی از نور تشکیل شده توسط ستاره‌های وابسته به کهکشان است ، که از زمین به صورت نوار شیری‌رنگ (راه شیری) دیده می‌شود. برخی منابع به طور قاطع راجع به این موضوع اعلام نظر کرده‌اند که عبارت راه شیری منحصرا اشاره به نواره‌ی نوری دارد که خود کهکشان در شب تولید می‌کند ، در حالی که نام کهکشان راه شیری باید برای اشاره به خود کهکشان هم به‌کار رود. با این حال ، معلوم نیست گستردگی این قرارداد چگونه است و عبارت راه شیری به طور مداوم در هر دو مفهوم استفاده می‌شود.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  دانستنی‌هایی در مورد فسیلها یا سنگواره‌ها :

 

فسیل یا سنگواره چیست؟

   سَنگواره یا فــُسیل به بازمانده‌های کانی شده‌ی جانوران و فسیل خرچنگ نعل اسبیگیاهان ، یا بازمانده‌های دیگر مثلا ردّ پا گفته می‌شود. فرآیند سنگواره شدن فرآیندی کم اتفاق است ، زیرا کانی‌های طبیعی معمولا تجزیه شده و دوباره وارد چرخه مواد می‌گردند. برای اینکه یک سازواره (ارگانیسم) ، سنگواره شود ، می‌بایست روی آن هرچه سریعتر با مواد رسوبی پوشیده شود. سنگواره‌ها و روند سنگوارگی انواع گوناگونی دارند. سنگواره‌ها معمولا از مواد بازمانده از سازواره تشکیل شده‌اند. البته بعضی از سنگواره‌ها تنها شامل اثر و رد یک سازواره (مثلا رد پای یک دایناسور یا خزنده) هستند؛ به اینگونه سنگواره‌ها ، سنگواره‌های ردّی می‌گویند. دانش بررسی سنگواره‌ها دیرینه‌شناسی نام دارد.

   در فرآیند فسیل شدگی ، که میلیون‌ها سال به طول می‌انجامد ، سنگواره‌‌ به جا مانده ، مانند یک کپی از حیوان یا گیاه مرده است. این فرآیند آهسته به این معنی است که سنگواره‌هایی که امروزه کشف می‌شوند ، از بقایای گونه‌های بسیار قدیمی تشکیل شده‌اند که بسیاری از آنها اکنون منقرض شده‌اند.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  چگونگی تشکیل الماس (Diamond) :

 

دید کلی

الماس : یک کانی یا سنگ دگرگون‌شده است.   باور شایعی که به ویژه در گذشته در مورد تشکیل معادن المـــاس کره‌ی زمین وجود داشت ، این بود که زغال‌سنگ در معرض فشار و دمای بالا قرار گرفته و در اثر دگرگونی تبدیل به الماس شده است. البته این باور غلطی است و زغال‌سنگ به ندرت در تشکیل الماس‌های زمین نقش داشته است. اغلب الماس‌هایی که تعیین سن شده‌اند ، از اولین گیاهان روییده در سطح زمین نیز قدیمی‌ترند و این خود به تنهایی می‌تواند مدرک معتبری برای بطلان این باور غلط باشد.

 

- الماس چگونه تشکیل می‌شود؟

   « الماس‌ها از کربن تشکیل می‌شوند ، کربن کاملا سازمان‌یافته. »

   بر اساس تحقیق جدیدی که در نشریه Nature منتشر شده است ، دانشمندان حدس می‌زنند که الماس‌ها درون کره زمین ، از یک تا سه میلیارد سال قبل تولید شده‌اند.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  سیاره زهره یا ناهید (Venus Planet) :

 

نگاه اجمالی

   ناهید (زهره یا ونوس) به ترتیب فاصله از خورشید ، دومین سیاره منظومه شمسی است که میان زمین و عطارد قرار دارد. این سیاره نزدیکترین سیاره به زمین می‌باشد و بعد از ماه ، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است ، که به هنگام شب از زمین رؤیت می‌شود. ناهید داغ‌ترین سیاره در منظومه? خورشیدی است.

سیاره زهره یا ناهید   سیاره ناهید ، فاقد قمر است و از بسیاری جهات (مانند اندازه ، جرم ، جاذبه و ترکیبات ساختاری) به زمین شباهت دارد و به همین دلیل به آن لقب خواهر زمین را داده‌اند. این سیاره را جزو سیاره‌های زمین‌مانند و متراکم طبقه‌بندی کرده‌اند ، که دارای آتشفشان‌های فعال ، ناهیدلرزه و کوهواره است. زمان لازم برای یک بار گردش این سیاره به دور خورشید 225 روز زمینی می‌باشد.

   تفاوت بزرگ ناهید با زمین ، جو آن است ، که بیشتر آن را دی‌اکسید کربن تشکیل داده و در ابرهای فوقانی آن قطرات ریز اسید سولفوریک وجود دارد. وجود دی‌اکسیدکربن در جو این سیاره دمای آن را به مقدار بسیار چشمگیری افزایش داده است (464 درجه سانتیگراد نزدیک سطح سیاره).

   نور آفتاب پس از نفوذ در جو این سیاره و جذب شدن توسط سطح آن ، به صورت گرما از سطح بازتاب داده می‌شود ، اما انبوه دی‌اکسید کربن در جو ناهید ، این گرمای بازتابیده را به دام انداخته و از رها شدن آن در فضا جلوگیری می‌کند. این جذب اضافی گرما - که به پدیده گلخانه‌ای معروف است - میانگین گرمای ناهید را بیشتر از هر سیاره دیگری در سامانه خورشیدی بالا برده است ، به طوری که این حرارت برای ذوب کردن فلز سرب کافیست. از اینرو پیدایش زندگی در این سیاره ، غیر ممکن است. « چنگ‌زن » نام ادبی ناهید است.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  آشنایی با سیاره زمین (Earth Planet) :

 

   زمین (کـُره خاکی یا ارض) بر اساس فاصــله از سیاره زمینخورشید ، سومین سیاره‌ی منظومه شمسی است که در فاصله? حدود 150 میلیون کیلومتری از ستاره‌ی خورشید قرار دارد. فاصله? زمین تا خورشید به گونه‌ای است که شرایط محیطی آن قابلیت زیستن را به موجودات زنده? کربنی می‌دهد و تاکنون تنها سیاره‌ای بوده است که وجود حیات در آن ثابت شده است. زمین سیاره‌ای است سنگی با مقدار قابل توجهی آب سطحی. جو زمین ترکیبی از نیتروژن (حدود هفتاد و هشت درصد) ، اکسیژن (حدود بیست و یک درصد) و چندین گاز دیگر (از جمله آرگون و دی‌اکسید کربن) است.

   زمین بین دو سیاره‌ی زهره و مریخ قرار دارد و جزو سیارات داخلی منظومه? شمسی محسوب می‌شود.

   مرتفع‌ترین نقطه بر روی خشکی‌های زمین کوه اورست نام دارد ، که نزدیک به 9 کیلومتر از سطح دریا بالاتر است. عمیق‌ترین قسمت دریاها نیز در نزدیکی جزایر فیلیپین ، در اقیانوس آرام قرار دارد؛ عمق این ناحیه حدود 11 کیلومتر پایین‌تر از سطح دریا بوده و به آن گودال یا درازگودال ماریانا گفته می‌شود.

   عمر زمین حدود 4.6 میلیارد سال است.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  منظومه شمسی یا سامانه خورشیدی (Solar System) :

 

دید کلی

   منظومه شمسی (به فارسی : سامانه خورشیدی ، به انگلیسی : Solar System) یک سامانه‌ی ستاره‌ای است. این سامانه متشکل از خورشید و اجرام فضایی می‌باشد که در دام گرانش خورشید افتاده و به دور آن می‌چرخند. این اجرام شامل 9 سیاره‌ی پیشتر شناخته شده (با نامهای عطارد ? زهره ? زمین ، مریخمشتری ، زحل ? اورانوس ، نپتون و پلوتون) و یک سیاره تازه کشف شده (با نام سدنا) ، به همراه تعدادی سیارک ، سیاره کوتوله ، دنباله‌دار ، شهاب‌سنگ و تعداد زیادی قمر می‌باشد.

منظومه شمسی

   توجه : امروزه انجمن جهانی اخترشناسی ، پلوتو و سدنا را جزء سیارات کوتوله به حساب می‌آورد.

 

پیدایش منظومه شمسی

   تاکنون نظریات زیادی در مورد منشأ پیدایش منظومه شمسی و زمین ارائه شده است؛ یکی از نظریه‌های مطرح در این زمینه بیان می‌دارد که : « شکل‌گیری منظومه شمسی حدود 5 میلیارد سال پیش ، از ابری متشکل از گاز و غبار بین ستاره‌ای ، آغاز گردید. جاذبه باعث انقباض ابر شد و کره متراکمی از گاز در مرکز ابر به وجود آورد. جاذبه همچنین باعث دوران هر چه سریعتر ابر شد. هنگام دوران ، مواد موجود در ابر ، پهن شده و حلقه‌ای به وجود آمد که نواحی متراکم مرکزی را در بر می‌گرفت. سرانجام در این ناحیه متراکم ، گرمای لازم برای وقوع واکنش‌های هسته‌ای فراهم گشت و بدین ترتیب ستاره خورشید به وجود آمد. سپس اعضای کوچکتر منظومه شمسی (مانند سیارات ، سیارات کوتوله ، سیارک‌ها و ...) از مواد موجود در این حلقه به وجود آمدند. »




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

  خورشید (Sun) : تنها ستاره منظومه شمسی

 

دید کلی

   خورشیــــد یا آرپی یا خور یا هور یکی از ستارگان کهکشــــان راه شیری و تنها ستاره‌ی منظومه شمسی می‌باشد. منبع اصلی نور و خورشیدگرما و زندگی بر روی زمین این ستاره است ، که با فاصله‌ای حدود 150 میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته و قطری تقریبا معادل 1?390?000 کیلومتر و وزنی معادل 330 هزار بار سنگین‌تر از زمین دارد. این ستاره حدودا شامل 99.86 درصد جرم کل منظومه خورشیدی را تشکیل می‌دهد و به دلیل جرم عظیمش دارای نیروی گرانش بسیار قوی است ، به‌طوری که سیارات به سبب این نیرو در مدارشان به دور خورشید می‌گردند.

   انفجار نهایی یک ستاره سنگین را ابرنواختر می‌نامند؛ البته باید دانست که خورشید ما هیچگاه انفجاری این چنین را تجربه نخواهد کرد ، چرا که حداقل جرم مورد نیاز برای وقوع یک ابرنواختر ، هشت برابر جرم خورشید ما است.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:43 عصر

ترانه جدید سعید نیکو به نام تموم دنیای منی که براتون تو ادامه مطلب دانلودشو گذاشتم

ممنونم






موضوع مطلب :

پنج شنبه 89 اسفند 12 :: 11:36 عصر
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >